Webindholdsvisning Webindholdsvisning

Frugt, grønt og krydderier

Ved pollenallergi og latexallergi kan man få allergiske symptomer, når man spiser visse frugter, grøntsager, krydderier og nødder. Det kaldes krydsreaktioner.

Lister over fødevarer

Herunder er der lister over fødevarer, som kan krydsreagere med pollen eller latex. Under overskrifterne birkepollen, græspollen og bynkepollen samt latex kan du se, hvilke fødevarer der kan give symptomer.

Listerne er ikke forbudslister, men kan bruges som en vejledning i, hvilke fødevarer du skal være opmærksom på. Det er sjældent, at man får symptomer fra alle de fødevarer, der står opført under hver hovedgruppe. Du kan derfor godt spise de frugter og grøntsager, der ikke giver dig symptomer, også selvom de står på listen. Desuden kan du komme ud for at reagere på fødevarer, som ikke står på listen.

Birkepollen

Abrikos, blomme, fersken, kirsebær, kiwi, nektarin, pære, æble, gulerod, kartoffel, tomat, peberfrugt, selleri, jordnød/peanut, hasselnød, mandel, paranød, valnød

Græspollen

Appelsin, melon, tomat, ært, jordnød/peanut

Bynkepollen

Melon, solsikkekerner, peberfrugt, gulerod, pastinak, persillerod, selleri, kamille, persille

Krydderier og krydderurter

Krydderier og krydderurter kan give symptomer, hvis man er allergisk over for selleri og samtidig er allergisk over for bynkepollen eller birkepollen. Reaktioner over for krydderier og krydderurter forekommer sjældent.

Anis, karry, merian, basilikum, koriander, oregano, dild, kommen, paprika, estragon, løvstikke, sort peber, fennikel, malurt, timian

Eksotiske frugter og grøntsager

Nogle mennesker med pollenallergi får uventede symptomer, når de spiser rå eksotiske frugter og grøntsager, fx på rejser. Hvis du normalt har kraftige reaktioner på mad, er det en god idé at nøjes med små bidder af frugter og grøntsager, indtil du ved, om du kan tåle dem.

Latexallergi

Fødevarer, som kan give allergiske reaktioner ved latexallergi:
Avocado, banan, figen, kastanje, kiwi, papaya, kartoffel, tomat

Gode råd om pollenallergi og mad

6 om dagen
Fødevaredirektoratet, Sundhedsstyrelsen og en række andre organisationer anbefaler, at alle voksne spiser "6 om dagen", det vil sige 600 gram frugt og grønt. Du behøver ikke at spise seks forskellige slags hver dag, men du bør spise varieret i løbet af ugen og i forhold til årstiderne.

De fleste med pollenallergi tåler så mange frugter og grøntsager, at det er muligt at spise mere frugt og grønt i hverdagen.

Fx tåler personer med allergi over for birkepollen de fleste grøntsager, og de reagerer sjældent allergisk over for banan, citrusfrugter, ananas, melon eller vindruer. De fleste tåler også ribs, solbær, jordbær og hindbær.

Råt og kogt
De fleste med pollenallergi kan bedre tåle fødevarerne, når de er blevet kogt, bagt eller stegt. Får du symptomer af rå selleri og nødder, kan du dog opleve også at have problemer med de to fødevarer, når de er varmebehandlede. Du må prøve dig frem, medmindre du har oplevet meget kraftige reaktioner. Da bør du tale med lægen.

Med eller uden skræl
Nogle med birkepollenallergi kan opleve, at de får symptomer fra næse og øjne, når de rører ved kartofler og gulerødder. Hvis du får nyseture og kløe i næsen, når du skraber kartofler, er det en god idé at koge kartoflerne og derefter pille dem. Måske kan du bedre tåle gamle kartofler end nye.

Erfaringen viser, at visse æblesorter tåles bedre end andre. Nogle tåler også revne æbler bedre end hele æbler. Hvis du skræller frugterne, kan du muligvis bedre tåle dem.

Medlemskab for dig med allergi

Som allergiker i Danmark står du ikke alene. Omkring 1,5 millioner danskere lider nemlig af en eller flere overfølsomhedssygdomme, fx for fødevarer, dyr og husstøvmider.

I Astma-Allergi Danmark ved vi, at en hverdag med allergi har sine udfordringer. Derfor arbejder vi for at finde løsninger i fællesskab.

Vi er din medlemsforening.

Webindholdsvisning Webindholdsvisning